søndag 8. august 2010

Bitteliten dille - til noen som er bittesmå.

Jeg har visst lett for å bli hekta på ting... *kniser* Og det siste nå er å strikke bittesmå babyluer! Det er jo bare vips - så har en laget noe :) At de skal til noen som trenger litt ekstra varme i en tøff start på livet hjelper jo også på motivasjonen.


På Norsk strikkeforum har Plysj bedt om hjelp til å strikke tepper til prematuravdelinga på SUS - du kan lese om det her i bloggen hennes http://personligstrikk.blogspot.com/

Det er jo en veldig god sak, og i tillegg har jeg hatt en lite søskenbarn på prematuravdeling en tid - så det ville jeg veldig gjerne bidra til.

Jeg begynte først på et lite pledd. Det skal nok bli ferdig det også snart, de skal jo ikke være særlig store. Ca som et A3 ark bare - og det er vel rundt om 30 x 40 cm?

Begynte i det ene hjørnet og økte på midten - for å unngå å gjette på når jeg har brukt halve garnet uten vekt. Varmer jo like godt :)

Men det er altså luene jeg har fått helt dilla på å strikke - det går jo så fort! :)

Strikka i litt forskjellig garn og i litt forskjellige størrelser og varianter :)

Var veldig i tvil om maskeantall og slikt, men fant god hjelp på denne siden: http://www.bevscountrycottage.com/michelle-booties.htmlHer er flere størrelser på enkle prematur-luer, og noen små sokker også - men de har jeg ikke prøvd.

Leita fram noen små restenøster også, og det er helt utrolig hvor langt de rekker. Like forundret hver gang det blir fine ting av små rester som liksom ikke er noe. Tror jammen de kan rekke til minst en og kanskje to små luer til :)

Er fint å kunne hjelpe litt :) Håper det er flere som vil bidra :)

2 kommentarer:

Administrator sa...

Så mye flott du strikker, og det er jo så fantastisk at du vil bidra med noe til de små;) Det var ikke rent få luer du har strikket:D
Men det er sant som du sier, det er utrolig hva man kan lage av små rester av nøster!

Min lillebror lå på prematur avdeling en gang i tiden, og jeg har levert melk til dem gjennom to "melkeperioder", så jeg har fått kikke litt innom der noen ganger. Det er såååå fantastisk at så mange vil hjelpe til! <3

Anonym sa...

Ååååå tusen takk :-) Nå har jeg lært noe nytt!!!! Nemlig; det å øke på midten på teppet, istedet for kantene.

Nissefar

Nissefar kom på besøk i år også - noen strikkegaver blir i hvert fall brukt en gang i året :)