søndag 6. mars 2011

Nordlys-varsel

Det er jo ikke det at jeg ikke har ymse andre ting som burde blitt ferdige.... *kremt* Men innimellom så bare må en starte på noe nytt, og når det var noen som begynte å snakke om Revontuli inne på det nye forumet Strikkeverden så var ikke jeg så innmari vanskelig å friste akkurat *gliser bredt*. Har hatt dette sjalet på ønskepinnene leeenge.

Her er den bittelille begynnelsen så langt, ikke så mye å se ennå - men dette er altså hele diagram 1.


Nøstet mitt starter på koksgrått, men har alt fått litt lillatoner i seg :) (selv om ikke det synes på bildene da.) Strikker i Evilla i fargen A-79, som er koks-lilla-lysegrå nydelige garnet *sukk*



Revontuli er finsk og betyr nordlys, om du ikke har sett sjalet før anbefaler jeg virkelig en titt innom Ravelry! Her finner du det : http://www.ravelry.com/patterns/library/revontuli--huivi-northern-lights

Oppskrifta finnes på norsk også - heldigvis - for finsk er jeg ikke noe særlig stø i... Egentlig litt trist, for språket ser jo så vakkert ut i tekst :) Her kan du nå uansett finne en norsk oversettelse: http://gratisoppskrifter.poppyfield.net/?p=29




Jeg knota littegranne før jeg kom ordentlig igang, mest for å finne utav det med strikkefasthet og hvilke økninger jeg skulle bruke. Etter at det var i orden og jeg hadde kommet noen pinner avgårde virker sjalet veldig greit å strikke :) Jeg gikk faktisk ned på pinnestørrelse da, syntes det ble alt for løst på 5,5 - men det kan være at hardtstrikkende meg bare er vant til at strikketøy skal være litt faste *knis*


Men nå kan jeg ikke skrive mer, garnet holder jo på å skifte farge til lilla! :-D

God søndag! :)

8 kommentarer:

mono sa...

Oooooh! Dette kommer til å bli en vakker Revontuli! Nydelige farger på garnet! =)

Må visst sjekke ut det nye forumet, også... *ler*


Så artig å se at du bruker det magnetiske merket! *yey*
Ser ut som om du skulle hatt et som var smalere og lengre, men?

Ha en fin søndag!

pakkalakka sa...

Ja, vet du - det magnetiske merket er helt uvurdelig når surrehuet mitt skal strikke etter diagram! Uten vet jeg nesten ikke om jeg hadde turt engang (sliter litt med å forholde meg til masse detaljer på en gang)

Det funker, men kunne veldig gjerne vært lengre især :) Bredda er ikke så farlig, og hjelper kanskje fokuset mitt å skjule såpass av linja under?

Har faktisk sniktitta i epla-butikken din etter flere ;-)

Kaninen sa...

Har også siklet på Revontuli lenge... Vurderte sterkt om ikke Kauni-nøstet fra deg skulle bli et slikt, men inntil videre får det vente. Spent på å se resultatet ditt!

mono sa...

Ang. lengre bokmerke - jeg kan lage den lengden du ønsker (til en viss grense... *ler* ). Bare å si fra. ;)

Beate sa...

Å kjære tid for en lekker farge på det garnet ditt! Gleder meg til flere bilder av sjalet etterhvert!

pakkalakka sa...

@ mono: Kan du virkelig?!? :-D *glad på du!*

Har nettopp klippa til utskriften av oppskrifta for å få den lengre innpå diagrammet faktisk. Mailer deg pronto! :)

@ Kaninen og Beate: Takk for koselige tilbakemeldinger :) Evilla/Kauni har utrolig mange lekre fargekombinasjoner! Og tenk at denne hespa har bodd i garnkurven siden ifjor vinter..? Jammen på tide at den blir strikka ja! :)

Susan sa...

Herlig sjal!! Gleder meg til å se hvordan det blir, garnet var aldeles nydelig!!! =)

Charente sa...

Det Evillagarnet har kjempelekker fargekombinasjon og det sokkeheftet skal jeg se om jeg kan få tak i, jeg er nemmlig ingen kløpper på sokkestrikking. Kunne derfor trenge noe inspirasjon og gode grunnoppskrifter.

Sjalet blir helt sikkert kjempelekkert med det garnet.

Nissefar

Nissefar kom på besøk i år også - noen strikkegaver blir i hvert fall brukt en gang i året :)