torsdag 24. juni 2010

Klar for vinter

Alternativt - 'Pakkalakkas Paletthals' :)

Jeg har visst glemt å blogge denne, selv om den har vært ferdig ei stund. Har strikka flere av denne i litt forskjellige utgaver og farger og gitt bort - denne skal jeg ha helt selv! :-D

Jeg så en liknende hals borte på butikken min her, og tenkte at det var jo en enkel og grei ide - bare et langt rør. Jeg liker ikke 'glepa' så laga min til å skrå litt utover for å dekke overgangen mot jakken. Dette er en tykk og god hals for virkelig kalde vinterdager! I tillegg er den så lang at den kan dras over hodet som ei hette :-D


Her er mitt litt trøtte tryne modell :)



Jeg brukte 3 nøster Palett fra SandnesGarn og rundpinne 5,5 mm. (Men jeg strikker innmari hardt og går vanligvis opp en halv størrelse - 'normal-strikkende' bør nok bruke 5 mm.)

Til denne utgaven la jeg opp 100 masker og strikka 5 omganger rett - 5 omganger vrang, og fortsatte slik annenhver gang til jeg ca hadde strikka opp 2 nøster.

På det tredje nøstet økte jeg i hvert felt med rette masker. Økte i den andre omgangen i hvert felt med rettstrikk - økte 1 maske for hver tiende maske.

Så bare strikka jeg til jeg var fri for garn og felte løst av.

Gjør ingenting om det ikke blir helt 5 omganger i det siste feltet, eller om en kanskje lager 6 omganger - bare for å få brukt opp garnet. Kanten ruller seg sammen så det vil ikke vises :)

Edit:
Om noen skulle ha lyst til å lage halsen i noe annet tykt, fluffy garn - så har denne utgaven 10 vanlige rette felt og 4 rette felt med øking. Denne halsen både begynte og slutta med rettstrikka felt, men det er ikke viktig for resultatet :)


***********MULIGE FORBEDRINGER**************

Vil bare legge til at med 100 masker sitter ikke halsen helt tett inntil hals/hode. Det er litt åpent til lufting, slik jeg liker det i 'vanlig' kaldt vær.

Til de virkelig iskalde vinterdagene har jeg planer om å strikke meg en ny hals som skal sitte helt tett inntil. Legge opp ca 80-85 masker. Jeg foreslår å velge ca like mange (eller litt færre) masker som du ville brukt til lue i det garnet du skal strikke i.

**********************************************

4 kommentarer:

Unknown sa...

Deilig hals! Takk for beskrivelse! =)

gyldenkron sa...

Kjempefin hals

pakkalakka sa...

Tusen takk søte dere :)

Susan sa...

Super hals! Denne skal jeg jaggu lage! Har noen sokker som er strikket på samme måte. :-)

Klem =)

Nissefar

Nissefar kom på besøk i år også - noen strikkegaver blir i hvert fall brukt en gang i året :)