lørdag 15. januar 2011

Arvestykke - min eldste UFO

Jeg har vært så heldig å arve meg en riktig gammel UFO. Hvor gammel den egentlig er har jeg ikke hatt peiling på. Jeg har arvet en påbegynt jakke og tilhørende garn etter min bestemor på farsiden, men vi tror kanskje hun har arvet den etter en gammeltante igjen. Synes dette var kjempestas å få overta!

Jeg var så heldig at på den ene garnhespa som lå ved satt merkelappen på ennå, så jeg vet at garnet jakka er strikka i er Hubro fra Dalegarn. Dalegarn har faktisk et garn som heter Hubro nå også, men det er et kjempetykt garn i ren ull - så soleklart ikke det garnet jakke er strikka av.

Jeg har sjekka litt rundt omkring og spurt etter om noen kjenner til dette garnet, men uten hell. Så kom jeg til sist på at jeg kunne jo rett og slett skrive en mail til Dalegarn og spørre om dette garnet. Det hadde jo vært fryktelig gøy å vite ca hvor gammelt det kan være?

Kjapt fikk jeg svar fra ei hyggelig dame på brukerservice hos Dalegarn, som kunne fortelle meg at: "Hubro er et garn som ble produsert på 60 tallet (22.09.64) Nm. 12/3 - 4 fedd HB 63"

Garnet er altså bortimot 50 år gammelt! Bortsett fra at det er levert i hesper er det ingenting som tyder på det - garnet er like fint :)

Dessverre et ganske dårlig bilde, men dere ser nå såvidt hva det er - en påbegynt jakke. Ryggen er ferdig, samt det ene forstykket. Jeg vet ikke helt sikkert hvem som har strikket denne jakken. Jeg har arvet den (og garnet) etter min bestemor på farsiden, men det er ingen som kan huske å ha sett henne strikke på den. Vi vet bestemor arvet en del etter en gammeltante, og vi tror kanskje denne jakken kan ha kommet fra henne opprinnelig.

Knappestolpen er i perlestrikk og nederst er det en enkel vrangbord. Det pussige med vrangborden er at den er så jevnt ujevn? Lurer på om kanske rettmaskene er strikke vridd rett på annahver omgang?

Både bestemor og gammeltanta var utrolig flinke med alt slags håndarbeide. Gammeltanta var også håndarbeidslærerinne i sin tid. Mamma har arvet en garnkorg med ull og karder i etter henne, og jeg skal få sybordet hennes (når bare pappa har stelt det litt og jeg har fått plass til det.) Slike hverdags og bruksting synes jeg er en ekstra glede å få lov til å overta :)

Forstykket er såvidt begynt å sys på ryggen - og nåla står faktisk i ennå. Kjenner en veldig varme for de flittige hender som har jobbet med denne jakken.

Det jeg ikke klarer å bestemme meg for er hva i all verden jeg skal gjøre med dette arvegodset? Har fått forslag om å ramme inn og henge på veggen, og det er i grunn en veldig god ide. Men samtidig så tenker jeg jo at dette er en enkel hverdagsjakke som var tenkt til å brukes - mon tro om det ikke hadde vært i mine formødres ånd å prøve å gjøre den ferdig?

Som dere ser er hespa lett på en snurr, men tror nok det er en hel hespe. Så vidt jeg kan se er den fremdeles bunta sammen. Men - kan det være nok garn til å gjøre jakka ferdig.....?

Ingen kommentarer:

Nissefar

Nissefar kom på besøk i år også - noen strikkegaver blir i hvert fall brukt en gang i året :)