tirsdag 4. januar 2011

Julenisser i januar

Nå begynner vel jula å nærme seg slutten selv for de mest iherdige av oss, men disse er ikke rydda vekk riktig ennå. I jula er gyngestolen opptatt - der skal disse tre nissene sitte for at det skal bli jul :)


Den første av disse nissene var den litt gråaktige, som bestemora på farsida laget til meg. Aner ikke om det var et mønster eller om hun dikta den selv. Etterhvert ble det til at ho mest bare strikka sokker, for det satt vel så i hendene at det gikk fint selv om andre ting ble vanskelige. Men siden vi er tre søstre så syntes bestemora på morsida at det var for galt at vi ikke hadde hver vår strikka-nisse. Så det er hun som har kopiert gammelnissen og strikka de to andre.

I år tror jeg var første året mamma ikke har spurt om vi ikke skal ha med oss nissene våre hjem til vårt - for vi 'barna' er skjønt enige om at nissene må sitte i gyngestolen der for at det skal bli jul :)


Han her er jo en skikkelig gammel gammel-nisse da, som mor mi fikk når ho var lita. Han får alltid stå på hedersplassen :) Som unge syntes jeg vel han så litt sånn halvskummel ut i grunn... Men nå er han jo kuleste retro-nissen *ler*


Disse artige nisse-kameratene er det også bestemora på morsida som har laga. De er av litt nyere tid, så en slik en har jeg faktisk her hjemme også :) De er strikka, også er de ment å være godtekrukker - for det er et lite glass inni dem og hodet kan løftes av som lokk. Akkurat det synes jeg er bittelitt makabert da... Men nissene er ganske så søte og artige.

Vet egentlig ikke om det er ei oppskrift eller om ho har dikta dem selv. Det burde jeg i grunn spørre om :)

Ingen kommentarer:

Nissefar

Nissefar kom på besøk i år også - noen strikkegaver blir i hvert fall brukt en gang i året :)